Pembaca Blog Setia

Tuesday 20 August 2013

MENGEJAR KEKAYAAN DUNIA UNTUK AKHIRAT


Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

 

Adakah masih mood raya lagi? Hehehe..biasalah sekarang kan orang raya sebulan. Masih banyak jemputan open house lagi yang perlu dipenuhi ni. Alhamdulillah rezeki Hakim, angpau raya dia bersusun-susun dalam handbag mama.. Eh! Mama tak amik tau, tolong simpan je..hihi.

 

Dulu masa kecik-kecik, masa raya la dapat rasa macam orang kaya. Masa tu tak pikir ape pun cuma nak kumpul duit raya. Konon-konon bole lah simpan sampai besar, bole beli kereta besar, duduk umah besar, beli baju mahal-mahal..! Hahaha.. impian BESAR tau walaupun masa tu umur kecik je. Masa tu kan.. pikir bila kaya begitulah caranya.

 

 
 
Bila dah besar mak-mak ni, lain pulak definisi nak jadi KAYA tu. Tapi kan mesti ada antara kita yang TAKUT nak jadi KAYA? Takut sebab nanti jadi SOMBONG, LUPA DIRI? Atau takut jadi sasaran perompak? Ish ish ishh… tidaklah sampai ke situ. Dalam Islam sendiri kita disuruh bekerja, berusaha mencari harta seolah-olah kita akan hidup selamanya, TAPI beribadah lah seolah-olah kita akan mati esok.

 

 
 
Dalam keadaan sekarang ni kan, mama hakim nak tanya korang. Berhenti baca entry ni dulu dan pikir jap PERLU KE MENJADI KAYA? Rasanya ramai je yang kata, lebih baik bersederhana. Dengan gaji sekarang pun dah cukup makan pakai kira dah baiklah tu. Dan lagi satu mama hakim nak tanya SIAPA KATA DUIT TAK BOLEH DI BAWA MATI?

 

Bayangkan kita ni kaya sangat, duit banyak dalam bank sampai 7 angka. Apa perkara pertama yang terlintas dalam pikiran korang? Mama hakim pernah baca IMPIAN seseorang yang sedang berusaha dengan bisnesnya ‘Saya nak bayar zakat sebanyak RM1juta’. Haa.. bayangkan zakat adalah hanya 2.5% daripada pendapatan, kalau RM1 juta hanya 2.5%, berapa pulak pendapatan dia?

 

Sebenarnya menjadi kaya tu dah jadi macam satu keperluan. Mama hakim sendiri nak jadi kaya supaya boleh tolong lebih ramai orang di luar sana. Boleh bersedekah tanpa perlu berfikir dua kali! Cuba bayangkan kalau kita bole bina satu yayasan untuk pendidikan anak-anak yang kurang bernasib baik? Cuba bayangkan kita bole sediakan rumah untuk anak yatim siap dengan sekolah, tenaga pengajar terbaik, makmal komputer yang canggih dan  fasiliti lain dengan lengkap? Sebab tu lah mama hakim kata DUIT MEMANG BOLEH DIBAWA MATI kalau kena dengan caranya.

 

Berimpian itu percuma kan..?! Tapi dengan usaha dan tekad, semua ini akan jadi kenyataan.. Insya Allah.. Mama hakim mengenali seseorang yang membayar zakat pendapatan sebanyak 5 angka, tetapi duduk dirumah biasa-biasa dan hanya memandu kereta Myvi (satu-satunya kereta family). Hamba Allah ni memang sangat merendah diri, sampaikan mama hakim sendiri malu bila bertemu dengan dia. Ye la dia duit berkepuk pun takde terhegeh-hegeh nak kumpul koleksi handbag atau kasut berjenama tapi kita yang biasa-biasa ni pulak yang over sangat semua pun nak berjenama bagai! Hahaha..

 

Tapikan korang, ini hanyalah pendapat peribadi dan defininasi mama hakim untuk menjadi kaya. Lain orang, lain keperluannya. Mungkin ada yang nak sponsor untuk membina masjid, nak buka ladang ayam organic yang confirm bersih & halal, yang nak travel around the world sambil bermusafir (bukan holiday semata) mencari pengalaman dan ilmu ditempat orang. Atau ada yang nak membelanjakan kekayaan bagi tujuan menegakkan agama. Semuanya pastilah Lillahi Taala..

 

Sampai jumpa lagi..wassalam.

1 komen:

Chic Na said...

errr terfikir jap.. ada betulnya kata mama tu.. cikna setuju! setuju! asalkan pandai berbelanja ke arah kebaikan ye tak..

selamat hari raya.. ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
© 2012; This is the Story of My Wonderful Life | Designed by: Ilham Liyana | Powered by Blogger