Pembaca Blog Setia

Wednesday 10 September 2014

Masalah Yang Di Undang..

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..


Biasanya orang selalu cakap masalah datang tanpa diundang kan.. Betul ke macam tu? Dah betul-betul pasti yang bukan dari tindakan kita sebenarnya punca masalah yang timbul? Berapa ramai yang memang boleh pastikan yang masalah yang menimpa tu datang secara tiba-tiba, tanpa diundang..


Selalu gak terbaca status kat newsfeed Facebook (nampak sangat rajin scroll newsfeed..huhu) bila ada yang naik angin, ada yang meroyan, ada jugak yang menggunakan bahasa ‘indah’ memaki hamun bila tiba-tiba ditimpa masalah. Ada juga yang menyalahkan sesuatu keadaan atau seseorang bila ada masalah. Kadang-kadang, kita terlalu FOKUS PADA MASALAH dan menyalahkan sehingga terlupa nak FOKUS PADA PUNCA dan PENYELESAIANnya. Contohnya macam yang mama hakim cerita kat SINI.


Bila kita tukar arah pemikiran kita, dari mencari SALAH kepada mencari PUNCA maka cara penyelesaiannya juga pasti berbeza. Bukan lagi duk meroyan maki hamun kat Facebook semata tapi terus pada punca nya. Muhasabah diri cara terbaik untuk kita mencari punca masalah. Cermin diri sendiri dulu sebelum kita salahkan orang lain. Refleks dalam diri sendiri dulu sebelum kita tujukan pada keadaan dan situasi. Pastinya kita akan NAMPAK dari mana datangnya masalah tu.




Jangan guna jalan mudah menyalahkan orang lain ataupun situasi. Masalah takkan selesai dengan cara itu, malah mungkin menambahkan lagi bila ada yang terasa hati dengan tuduhan kita. BERTERUS TERANG dan BERBINCANG lah sekiranya kita pasti yang masalah itu berpunca orang lain. Jangan sekadar CAKAP BELAKANG dan memburuk-burukkan orang tu dengan teman-teman yang lain. Perbuatan ini juga MENGUNDANG MASALAH kan.. Jadi, dari mana datangnya istilah ‘masalah datang tanpa diundang?’



Sampai jumpa lagi..wassalam.

1 komen:

Kapasutera said...

Blogwalking:
Hai tuan rumah..
Tanpa masalah, takde warna la hidup kan?


Jemput bertandang ke blog saya.. untuk dapatkan info tentang pelapik tilam kalis air, sangat membantu dalam melatih anak bercerai lampin..
blog : http://kapasutera.blogspot.com

FB Page : https://www.facebook.com/cadarkalisair
terima kasih..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
© 2012; This is the Story of My Wonderful Life | Designed by: Ilham Liyana | Powered by Blogger