Pembaca Blog Setia

Thursday 10 April 2014

Kisah Azizul Hakim Di Awal Tahun 2014

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..


Dah lama sangat mama hakim tak cerita pasal si chentahati yang makin membesar tu. Cerita tahun lepas, mama hakim takmo ulang lagi..risau menambah luka di hati. Echehh!!

Bermula Januari 2014 ni mama hakim dah anta Hakim ke taska baru, tak jauh gak dari rumah dan sesi belajar juga tak secara formal. Jenuh gak la memula mengharung onak dan duri gi survey Taska baru untuk Hakim. Antaranya termasuklah PASTI, Genius Aulad, Little Caliph dan Brainy Bunch. Tapi Hakim masih memakai pampers so PASTI kat sini memang dah tolak awal-awal. Yuran pendaftaran PASTI pun agak mahal RM845 dan bulanan RM280 (kalau tak silap), rupa-rupanya tak sama setiap tempat..fuhh! **lap peluh**

Genius Aulad, sesi persekolahan hanya 3 jam dan yuran pendaftaran pulak lebih kurang RM1000 gak, bulanan dalam RM268 (lebih kurang). Little Caliph pulak yuran pendaftaran dalam RM15xx, dan bulanan tak ingat langsung dah pun 3 jam je. Dan yang terakhir, mama hakim ke Brainy Bunch (BBIM) pulak. Pendaftaran RM2230 dan bulanan RM350 kelas selama 5 jam. Malas plak nak cite panjang lebar apa yang dibincangkan..kikiki. Ye la uniform, little scientist, makan, pengurusan diri dan skop pembelajaran.

Pilihan Hakim? Nampak teruja sangat ngan BBIM tu. Mungkin sebab suasana kat situ rasa sesuai ngan jiwa kot. Kemahennn anakku pilih yang paling mahal kan. Tapi BBIM ni bagus, sebab dia ade kaunselor untuk ibu bapa yang masih lagi ragu-ragu nak buat keputusan (macam mama hakim ni kan) so dia bagi segala option yang ada dan dia tak memaksa langsung. Siap cakap ‘ye la kalau budak-budak tak ready nanti, kesian jugak kita ni macam paksa-paksa’.

Balik rumah, mama hakim pikir lagi dan berdiskusi dengan Incik Joni yang jauh di mata (seberang laut masa tu). Tiba-tiba..*udah macam drama pulak* Hakim gi amik flyers kat postbox dan tunjuk kat mama dia yang kepeningan ni. Takde la tetiba sangat, sebab masa tu kami berdua nak keluar ke umah bonda dan si chentahati ni memang tak sah kalau tak ke postbox dulu (bajet-bajet ada orang nak bagi surat ke dia..haha)



Esoknya jugak mama hakim gi survey tempat tu, tak jauh pun 5 minit je dari rumah. Alhamdulillah jumpa puan owner yang comel dan lembut je orangnya. Hakim pun nampak ok je (sebab taska tu pun warna ijau dan kuning macam BBIM kot). Mama hakim diberi informasi lengkap pasal taska, jadual makan, masa bermain, masa belajar dan pengurusan diri. Setelah berdiskusi melalui whatsapp ngan Incik Joni, terus je mama hakim daftarkan Hakim sambil dalam hati berdoa agar ini adalah pilihan yang baik untuk si anak. Takmo buat salah dah..huhu



Panjang sangat pulak entry ni..lenkali je mama hakim cerita sepenuhnya pasal taska ni susah payah Azizul Hakim ke sini ye. Bukan Hakim yang susah nak gi sini, tapi kesian si kecik ni sebab macam-macam yang jadi sebelum dia dapat betul-betul sesuaikan diri sampaikan skang ni, hari ahad pun dia tanya ‘mama, nak gi sekola?’

Mama yang lega bila anak seronok berkawan dan belajar walaupun bukan secara formal. Insya Allah tahun depan bole la Hakim masuk BBIM. Masa tu mama hakim pasti dia akan lebih bersedia untuk terima pendidikan yang lebih formal.



Sampai jumpa lagi..wassalam.

1 komen:

LydSunshine said...

mana ada panjang. org baru je nak amik feel nak tau pasal taska iman bestari ni. hakim dah berapa dah umur dia?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
© 2012; This is the Story of My Wonderful Life | Designed by: Ilham Liyana | Powered by Blogger