Pembaca Blog Setia

Saturday 19 April 2014

Bahaya Kekurangan Potassium Ketika Hamil

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh


Ketika hamil, banyak perkara yang perlu kita ambil tahu dan ambil perhatian sebenarnya. Mama hakim pasti sangat ramai antara kita tak tahu tentang kekurangan potassium dalam badan ketika hamil boleh mengundang bahaya kepada ibu dan bayi dalam kandungan.

Potassium adalah mineral (elektrolit) penting dalam sel badan yang berfungsi dalam melancarkan peredaran darah. Ia penting untuk otot dalam badan termasuk jantung supaya dapat berfungsi dengan efektif. Organ penting yang mengawal kestabilan dan menyingkirkan potassium berlebihan adalah buah pinggang kita. Tahap normal potassium dalam badan adalah 3.5 ke 5.0 mmol/L jadi kalau jumlahnya kurang dari 3.5 maka seseorang itu dikatakan menghidapi HYPOKALAEMIA.

Seseorang yang mengalami rendah potassium boleh juga menyebabkan peluh yang berlebihan (hyperhidrosis) selain dehidrasi.  Antara simptom kekurangan potassium adalah

~ sering letih dan penat
~ kebas dan kekejangan otot
~ jantung terasa berdebar akibat degupan yang tidak stabil
~ terasa haus
~ kerap kencing dengan jumlah yang banyak
~ pitam akibat tekanan darah yang rendah


Sumber melalui BabyCenter.com mengatakan ibu hamil memerlukan lebih elektrolit (potassium, sodium, klorida) disebabkan kehamilan membuatkan peningkatan darah sebanyak 50% dalam badan dan jantung perlu berkerja lebih daripada keadaan biasa. Ibu hamil memerlukan lebih kurang 4,700mg dalam sehari.

Tapi, jangan pulak mak-mak yang tengah pregnant ni risau. Insya Allah dengan pemakanan yang seimbang dan penuh nutrisi maka dapatlah mengurangkan risiko mengalami kekurangan potassium ni. Mama hakim share melalui gambar yang di google seperti kat bawah ni sumber makanan yang tinggi kandungan potassium. Apa pun yang kita makan, ambillah secara sederhana..tak gitu?

MAKANAN TINGGI POTASSIUM


MAKANAN TINGGI POTASSIUM


Yang selebihnya, dapatkan nasihat dari doktor ketika lawatan bulanan ke klinik ye. Mereka dah tentu lebih arif tentang perkara ini. Mana tahu kan..jika ada antara mak-mak yang mengandung ni selalu mengalami kekejangan dan keletihan yang melampau, maka mama hakim harap artikel ni bole dijadikan rujukan bersama.

Rujukan : webmd.com



Sampai jumpa lagi..wassalam.

3 komen:

Farah Waheda Wahid said...

salam singgah dan kenal dari http://www.mialiana.com/2014/04/senarai-url-blog-3.html... saya follow sini juga, jemput singgah ke www.bubblynotes.com

Farah Waheda Wahid said...

kena pastikan diri cukup segalanya bila preggy kan?

Mia Liana said...

risau juga kan bila mengandung... kena banyakkan makan yang berzat..

thanks sudi join segmen nak url #3, senarai blog ada di http://www.mialiana.com/2014/04/senarai-url-blog-3.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
© 2012; This is the Story of My Wonderful Life | Designed by: Ilham Liyana | Powered by Blogger