Pembaca Blog Setia

Monday, 16 June 2014

Berhentilah Membuat Perbandingan

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..


Kita adalah yang terbaik yang Allah jadikan sebagai diri kita sendiri. Janganlah kita membuat perbandingan di antara hidup kita dengan orang lain. Allah jadikan kita hari ini sebab Dia tahu kita layak dan mampu memikul tanggungjawab yang diberikan. Jadi berhenti mempersoalkan cara hidup, bilangan anak atau harta orang lain.




Sebenarnya kita ada amanah dan tanggungjawab kita sendiri yang perlu ditunaikan. Laksanakan ia dengan sebaiknya untuk menjadikan diri kita mendapat hasanah (kebaikan) di dunia dan akhirat. Itu adalah sebaik-baik cara kita mensyukuri dan menghargai nikmat Allah. Tipu la kalau mama hakim kata mama hakim tak pernah cemburu tengok orang lain bercuti ke sana ke sini, berbelanja di shopping complex terkemuka dan makan-makan bersama keluarga. Lumrah manusia dilahirkan dengan perasaan macam tu. Cuma, dari sudut positif ye.

Kalau kita salurkan perasaan jelly melly kita tu ke arah yang positif, maka kita akan berusaha sehabis baik untuk mendapat atau buat perkara yang sama jugak. Kita akan bekerja keras demi memastikan kita juga dapat gi bercuti dan berjalan bersama keluarga. Semestinya kita akan menunaikan semua tanggungjawab kita sehabis baik dan sehabis daya.

Jadi, jangan bandingkan dan hina diri sendiri. Ianya seolah-olah kita menghina ciptaan Allah. Ishh ishh..tak baik tu..

Muhasabah serta peringatan buat diri sendiri jugak ni..hihi.



Sampai jumpa lagi..wassalam.

1 komen:

Zefa NorAsmara said...

Ahkak jelly melLy dgn orang duk umah.. Bukan bandingkan, tapi jd penguat azam satu haru nanti tercapai juga nak jadi WAHM.. ;-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
© 2012; This is the Story of My Wonderful Life | Designed by: Ilham Liyana | Powered by Blogger