Pembaca Blog Setia

Wednesday 11 June 2014

Mengambil Kesempatan Dalam Kesempitan Diri Sendiri dan Orang Lain

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..


Siapa sini suka ambil kesempatan? Angkat mouse..hihihi. Alaaa malu-malu lak nak mengaku kan, bukan mama hakim nampak pun. Diri sendiri je yang tahu. Sebenarnya kan jika perbuatan ‘mengambil kesempatan’ ni dilakukan pada keadaan yang betul, ianya akan adalah sesuatu yang sangat baik.

Selalu yang kita tahu, kita ambil kesempatan atas kebaikan orang lain kan.. ataupun kita ambil kesempatan bila boss takde, kita mengular ke buat kerja lain ke.. No no no! itu tak bagus ye. Yang mama hakim nak bagitau ni yang baik-baik dan yang bagus-bagus je.. Echeh!! Sambil-sambil mengingatkan diri sendiri jugak. Sebab…bila bosan-bosan mesti kita ni bukak blog sendiri dan baca balik apa yang ditaip! Siapa mengaku angkat mouse lagi..hahahha.

Mengambil kesempatan dalam kesempitan yang mama hakim maksudkan BUKAN lah perbuatan ambil kesempatan ke atas orang lain yang tengah susah atau bermasalah. Mengambil kesempatan dalam kesempitan ini ialah perbuatan menggunakan waktu sempit untuk buat sesuatu yang mendatangkan kebaikan. Contoh? Ketika kita sakit, terlantar sebab demam atau sakit kepala, tak mampu nak angkat hatta sebatang jari pun.. apalah sangat yang boleh kita buat, kan? Haa..inilah masanya untuk kita betul-betul muhasabah diri, banyakkan berzikir, istighfar dan berdoa pada Yang Maha Agung.. Kalau tak mampu gerakkan mulut, maka berzikir dan berdoalah dalam hati.

Allahu.. betapa melimpah ruahnya kasih sayang Allah kan? Dalam apa-apa keadaan pun Dia tetap bagi kita ruang untuk mengingati dan beribadah padaNya. Sebab tu mama hakim kata, jika kita mengambil kesempatan pada keadaan yang betul maka hasilnya juga yang baik-baik aja.

Itu namanya mengambil kesempatan pada diri sendiri. Pada orang lain pulak macam mana? Kalau kita tengok orang sakit, maka ambil peluang ziarah dan doakan mereka. Jika kita nampak orang susah, ambil kesempatan untuk lakukan sesuatu dengan membantu mereka. Jika kita nampak seorang ibu yang mendukung anak sambil membawa barang, ambil kesempatan pegangkan barang tu.




Banyak cara nak mengambil kesempatan pada diri sendiri dan orang lain dengan membawa kebaikan kan? Tapi sesetengah orang agak skeptical dengan istilah MENGAMBIL KESEMPATAN tu sendiri. Tepuk dada tanya iman. Yang mana satu pilihan kita. Mama hakim percaya, antara kita semua yang sukakan kebaikan dan kebahagiaan.



Sampai jumpa lagi..wassalam.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
© 2012; This is the Story of My Wonderful Life | Designed by: Ilham Liyana | Powered by Blogger