Pembaca Blog Setia

Friday 7 June 2013

Mungkinkah Bayi Alergik Dengan Susu Ibu?


Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

Agak-agak korang lah.. Ade ke baby yang alergik dengan susu ibunya? Boleh ke perkara camtu terjadi? Sebenarnya mama hakim dapat tahu tentang perkara ni dari seorang kenalan. Mama hakim yang curious ni terus je korek-korek buat research bila terdengar pasal hal ni.

Fakta dari ehow.com cakap, TAK MUNGKIN baby akan alergik dengan susu ibunya MELAINKAN baby tersebut ada reaksi alergik dengan sumber PROTEIN atau komponen lain dalam susu ibu. Biasanya adalah protein dari susu lembu yang diminum oleh ibu. Kalau perkara ini terjadi, si ibu cuba hentikan dulu minum susu lembu. Consider jugak kekacang, soya telur dan gandum. SIMPTOM baby alergik protein ni biasanya berak berdarah, kembung, muak atau muntah yang berlebihan dan perut tak selesa (biasanya baby akan meragam menanges sepanjang hari)

Sumber dari livestrong.com pun cakap perkara yang sama sebab ada sebilangan kecil baby tidak dapat memproses galaktosa yang terkandung dalam susu ibu. Berkemungkinan juga baby itu menghidapi GALACTOSEMIA, satu keadaan genetic yang serius.

Apa SIMPTOM Galactosemia ni? Macam mane kita nak tau yang baby kita alergik? Biasanya simptom ni muncul lepas beberapa hari kelahiran. Antaranya, HATI membengkak, LESU dan cecair yang berkumpul di abdomen. Galaktosa yang berlebihan dalam badan juga boleh merosakkan hati, buah pinggang, otak dan mata.

So mommies kat luar sana, especially yang bakal menimang cahaya mata tak kira la yang pertama, kedua, ketiga atau keempat kan.. Jangan risau dan bimbang plak baca artikel mama hakim ni. Tak berniat nak takutkan korang semua. Mama hakim buiat research ni sebab dah lihat keadaan nya depan mata sendiri. Dapatkan nasihat doctor dan pakar Paed kalau nak tau lebih pasal hal ni. Harap perkongsian ini memberi manafaat ye..!


Sampai jumpa lagi..wassalam.

1 komen:

izzah said...

nauzubillah...takutnye bila baca yang berak berdarah tu...alhamdulillah baby sy xde elergic cmni...cma kena ruam susu je aritu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
© 2012; This is the Story of My Wonderful Life | Designed by: Ilham Liyana | Powered by Blogger