Pembaca Blog Setia

Monday 19 May 2014

Arghh..! Kenapa Stress Sangat Ni..

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..


Bila kita stress, selalunya kita kaitkan ianya dengan perkara yang negative je kan. Mama hakim perasan, masa kerja opis dulu bila stress je mesti rasa nak terkam je orang-orang yang agak menjengkelkan atau boss yang masa tu lah semua pun nak urgent! Bila stress je nak moody.. Bila stress je nak marah.

Tapikan pernah tak kita terfikir ‘the beauty of stress’ (bak kata omputih) ni? Umpamanya, garam dan gula dalam kehidupan kita ni ha.. Bayangkan kalau kita termakan sesudu garam, masin kan? Tapi bila kita memasak, masih lagi kita campurkan sedikit garam dalam masakan supaya rasanya lebih sedap. Kalau kita duk hadap dan fokus pada stress tu, memangla terasa ‘masin sangat’. Tapi bila kita salurkan ke arah yang lebih positif, maka kita akan dapat rasai kebaikannya.


POSITIVE STRESS


Setiap perkara yang terjadi pasti ada hikmahnya. Kalau kita tak dapat cari, maka kembalilah pada YANG MAHA ESA. Insya Allah.. Begitulah dengan stress. Pasti ada hikmahnya setiap perkara itu. Dengan pengurusan stress yang betul, maka kita akan dapat kesan positif darinya. Sebagai contoh, disebabkan stress kat opis maka kita cepat-cepat siapkan segala kerja dengan pantas supaya bila kerja siap, stress pun kuranglah..hihi.

Stress itu perlu untuk menambah kenikmatan dalam hidup. Contoh lain, stress sebab asyik duduk dalam kegelapan memaksa Thomas Edison mencipta mentol lampu. Kalau takde stress, maka ‘tawarlah’ rasanya hidup ni. Stress itu salah satu nikmat, tetapi perlu diuruskan dengan betul. Stress perlu disalurkan ke arah yang positif. Kendalikan stress dengan baik sebelum ianya menguasai kita.

Jadi kawan-kawan tersayang, takmo stress lama-lama ye. Istighfar dan kembali pada DIA. Insya Allah hati lebih tenang dan gembira.


Sumber Inspirasi : Lyna Noh dotcom


Sampai jumpa lagi..wassalam.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
© 2012; This is the Story of My Wonderful Life | Designed by: Ilham Liyana | Powered by Blogger