Pembaca Blog Setia

Sunday 30 November 2014

Menyusukan Bayi Pramatang, Perjuangan Seorang Ibu Yang Sangat Tabah

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..


Zaman sekarang ni, memang kebanyakan ibu ibu memang nak sangat menyusukan anak sepenuhnya dengan susu badan. Penyusuan menjadi lebih mudah apabila kita dapat melahirkan anak mengikut tarikh yang ditetapkan ataupun orang putih cakap full term. Tapi bagaimana pula cara menyusu anak pramatang atau premature ni? Adakah sama dan semudah menyusu anak yang lahir cukup bulan?

Kebiasaannya bayi yang lahir pramatang perlu tinggal di hospital dalam inkubator untuk dimonitor oleh doktor. Sama ada sebab berat badan belum cukup, organ belum matang ataupun sebab-sebab kesihatan yang lain. Jadi memang agak sukar untuk si ibu memerah dan menyediakan susu badan buat si anak yang berada di dalam inkubator. Apetah lagi dalam keadaan berpantang dan susah bergerak bebas.

Mama hakim nak kongsikan pengalaman seorang sahabat yang berjaya menyusu bayi pramatang yang dilahirkan ketika berusia 32 minggu. Jom sama-sama kita tengok video ni..!


Menyusu Anak Pramatang Memang Mencabar, Apa Yg Perlu BUAT? from iReach HD on Vimeo.

Kalau ada ahli keluarga korang atau sesiapa yang korang kenali juga sedang struggle perkara yang sama, apa kata kongsikan video ini dengan mereka. Mana tahu, boleh menjadi penguat semangat untuk meneruskan usaha menyusukan bayi pramatang mereka. Mereka ni memerlukan sokongan kuat dari kita tau..


Sampai jumpa lagi..wassalam.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
© 2012; This is the Story of My Wonderful Life | Designed by: Ilham Liyana | Powered by Blogger