Pembaca Blog Setia

Tuesday 11 November 2014

Tips Mudah Buat Ibu-ibu Yang Runsing Anak Asyik Menangis Minta Dibelikan Jajan

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..


Jajan ni kan termasuklah keropok berperisa, coklat, gula-gula dan lollipop. Siapa ibu-ibu kat sini yang ada anak gemar makan junkfood atau jajan ni? Budak-budak kan, bukan boleh ditahan-tahan kalau mereka nakkan sesuatu. Ada yang asyik menangis minta dibelikan jajan nih setiap kali kita singgah ke kedai.

Sebenarnya mama hakim nak bagitau tips mudah ‘ceraikan’ anak dengan jajan. Cara mudah dan senang je supaya mak-mak ibu-ibu tak serabut nak sediakan ‘pengganti’ jajan nih. Semoga tips ni memberi manafaat bersama dan tiada lagi aksi si anak asyik menangis meminta dibelikan jajan.

Cara PERTAMA, gantikan jajan dengan buah-buahan yang berwarna-warni contohnya betik, tembikai merah dan tembikai susu. Potong kecil-kecil dan cucuk seperti sate secara selang seli warnanya. Tapi yang ini sesuai untuk yang berumur 4 tahun ke atas ye. Kalau untuk anak yang lebih kecil, potong dan campurkan sekali dalam mangkuk. Biar nampak seperti fruit salad gittew..hihi.

Cara KEDUA, tukar jajan kepada snek yang manis-manis. Ini bagi yang gemarkan gula-gula dan coklat. Tukarkan kepada kurma, kismis, buah prun kering atau apricot kering. Lebih kurang yang macam brand Sunsweet tu.. Kan ke lebih berkhasiat? Maka akan berkurang lah siri anak asyik menangis meminta jajan.

Cara KETIGA, bagi yang suka makan keropok berperisa dan masin tu gantikan dengan kekacang (tapi yang ini kena pastikan anak-anak tak alergik ye). Boleh gantikan dengan roasted almond ke, gajus ataupun pistachio.

Dan cara KEEMPAT dan terakhir, yang ini memerlukan extra effort dari si ibu. Apa kata kita buatkan sendiri nugget ayam, donut atau biskut yang simple-simple tapi penuh kasih sayang. Google resepi ringkas dan mudah, dan yang paling best sekali kita buat bersama-sama dengan anak. Mesti diorang teruja sebab diberi kepercayaan oleh si ibu dan bole sediakan makanan sendiri. Dah tentu mereka lebih menghargainya kan.

Semoga tips mudah dan ringkas ini dapat memberi sedikit panduan kepada ibu-ibu yang runsing anak asyik menangis setiap kali singgah ke kedai sebab minta dibelikan jajan. Sharing is caring kan..



Sampai jumpa lagi..wassalam.

1 komen:

LydSunshine said...

Tips yang bagus mama hakim. Setakat ni mmg Luth belum kenal lagi dgn jajan cikedis, tapi sebelum dia tergila2kan jajan, boleh terus buat seperti yg mama hakim listkan ni. Skrg ni saya bagi cornflakes dan biijiran sarapan sebagai kudapan dia. Tak tau le elok ke tak.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
© 2012; This is the Story of My Wonderful Life | Designed by: Ilham Liyana | Powered by Blogger